Brevet af Ærkebiskop MARK af Berlin og Tyskland til menigheden på menighedens festdag 08.12.2016

Kære i Herren, fader Sergius, brødre og søstre, menigheden i Hellige Bispemartyr Clemens pave  af Roms menighed  i Århus!

Jeg hilser og lykønsker jer i anledning af kirkefesten og jeg ønsker jer den almægtig Guds hjælp for dagen af jeres skytshelgen.

Jeg er glad for, at I for første gang kan fejrer jeres festdag, dette styrker agtelsen for den ortodokse tradition i jeres område.

Jeg er glad for, at I ikke glemmer, at I er børn af den Russiske Ortodokse Kirke, der tjener i mange lande. Samtidig huske, at vores tro ikke er  russisk, græsk eller serbisk, men  den rette og universale. Befolkningen i landene i Vesteuropa var engang ortodokse, samt var den Hellige Clemens af Rom, men det Romerske patriarkats fald til kætteri og frafald førte til adskillelsen fra den oprindelige kilde – Kristus selv.

Men Herren ville således, at i vort århundred, at den hellige ortodoksi atter spredtes i mange dele af verden, uden fra Rusland.

Derfor er det især vigtigt, at du ikke kun har holdt dine fædres tro, men også giver det vider til dine børn og den næste generation.

At have en universel helgen som skytshelgen for jeres menighed, som specielt er kaldet til at vidne om sandheden, som er Kristus, Herren selv bragte ind i denne verden af ​​vores.

Som Herren selv sagde om sig selv: "Jeg er Sandheden", det er udelelig og unikke, og vi lytter ikke til dem, der ønsker at overbevise os om eksistensen af ​​forskellige sandheder.

Jeg forstår, at det ikke er let i jeres område at holde sig til lære og traditioner af den Udelte Kirke og derfor vil jeg især gerne udtrykke min taknemmelighed til fader Sergius, der arbejder med den pastorale omsorg for jeres menighed.

Jeres loyalitet over for vores kirke vil helt sikkert blive belønnet, og vi beder om, at i den nærmeste fremtid, og ved Guds nåde at I kan få en permanent præst, der vil bringe jer tættere og tættere på Kristus.

Jeg bringer jer min ærkebiskoppelige velsignelser

Og med din kærlighed til Kristus

Ærkebiskop MARK af  Berlin og Tyskland